fredag 17. februar 2012

Camp in style!

Min sommerferie ser circa sånn ut! For 8. år på rad drar vi med oss telt, hengekøyer, gode madrasser, silkedyner, joggesko og hauger av bøker til Middelhavet, rigger oss til noen uker og dyrker simple living et steinkast fra krystallklart vann og med strålende-sol-garanti! Ungene elsker det, mannen min og jeg E-L-S-K-E-R det! Etter mange år som lidenskapelige campere, har vi kun møtt én norsk familie som driver med middelhavs-camping. Det er ikke til å tro - jeg kan jo ikke fatte at ikke flere hiver seg på dette! Europa kryr av fantastiske campsites!
I går startet jeg researchen for å finne frem til årets ultimate campsite. OMG! Jeg lærte et nytt ord: "Boutique camping"! Sjekk for eksempel denne "campingplassen", Les Ormes i syd-Frankrike! Dette løfter campinglivet til nye høyder...
Dream on...



Men vi går nok for telt på "gamlemåten" i år også. Det som kreves er kun et stort, romslig "luksus"telt, en handyman (som du bør være dypt forelsket i), leiebil og diverse stæsj som gir den rette hippie-følelsen! Jeg har komplett liste for den som trenger! Ah, som jeg gleder meg! Vår neste campingplass er nå funnet i denne boka. Costa Brava next! God helg alle sammen, og start sommerferiedrømmene nå!

11 kommentarer:

  1. Kjære fine GH,
    Jeg E L S K E R bloggen din!
    Herregud så moro - og inspirerende - ... og ja; livsbejaende…! ☺
    Kjenner umiddelbart et kraftig sug etter alle de vakre tingene - og nå vil jeg definitivt straks – på timen - på campingferie!!
    hurra fra stina(46)

    SvarSlett
  2. Å gud, så utrooolig hyggelig å høre, Stina!!! Jammen, selvsagt skal du/dere på campingferie!!! Er det noen som kommer til elske det, er det DERE! Bli med!!!

    SvarSlett
  3. Hei, det er ok med silkedyne på hytta også. I høst kjøpte jeg et blondesengesett fra England på nettet. Vintage det også. Veldig fint, men det befinner seg i Lørenskog nå. Hos fotballtrener Henning Berg. Han bor veldig kronglete til, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne frem. Gjett hvordan det havnet der. Hilsen Rønnaug (72)

    SvarSlett
  4. He he... hvordan havnet det der, det lurer jeg jammen på! Men ja, vatterte silkedyner funker overalt om sommeren...

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Flott tips! Har aldri tenkt på at det er mulig engang. Er det ikke varmt? Er det ikke....farlig? Kan du skrive litt om hvor du har best erfaring med camping, og legg gjerne ut den komplette pakkelisten til campingen. Mvh Ellen

    SvarSlett
  7. Hei Ellen, camping i og ved Middelhavet er ikke farlig og ikke varmt. Du må dra til tre-stjerners campinger - der er det god sikkerhet. Vi har aldri opplevd noe som helst ubehagelig - verken tyveri eller bråk av noe slag. Varme? Niks. Det er alltid massevis av pinjetrær som gir god skygge til teltene, så varmen blir aldri et problem. Og har du et luftig telt med høyde under "taket", blir det perfekt. I løpet av kvelden skal jeg forsøke å få lagt ut listen min med tips.

    SvarSlett
  8. Her kommer mine CAMPINGTIPS!
    • Dette er et must: Fly med Norwegian! Her er det lov å ha med 2x20 kg baggasje pr person uten å betale overvekt!
    • Det beste er å fly direkte uten flybytte - miniserer sjansen for "lost luggage".
    • Research deg frem til en campingplass på forhånd - på nettet eller kjøp boka "Cool camping in Europe" på amazon.co.uk. Reserver gjerne plass på forhånd, men ikke et must.
    • Lei bil hele perioden - fiks på forhånd!

    PAKKELISTE - hovedutstyr!
    • Stort, luftig, deilig telt med full takhøyde. Vi er en familie på fem og har teltet "High Peak PAROS 6" (to soverom + to ekstra rom + baldakin og stooore "vinduer" og lufting).
    • Stor presenning som legges under teltet (lett å feie og gir en "ryddig følelse!)
    • Store, doble luftmadrasser - gjerne 180x200. 15 cm høye med blå fløyel øverst. Fås hos Jysk. NB! Tilbass størrelsen etter soveplassen
    • Laken som er tilpasset madrassene
    • Vi tar med egne hodeputer, vatterte silke"dyner" + laken til å ha over (slik de bruker i syd-europa). NB! IKKE ta med sovepose!
    • Plastmatter fra Indiska! Veldig dekorative og praktiske. Gir "teppefølelse" og det ser superfresht ut! Fyll opp teltet - jeg tar alltid med 7 stk... (til min manns fortvilelse!)
    • TAU + HENGEKØYE(r) + karabinkroker!
    • Klessnor og klessklyper
    • Elektrisk pumpe til madrassene
    • Lite campingbord + campingstoler (enkle)
    • Oppvaskbalje (den fra Normann Copenhagen er fiiin), kost, klut
    • Kaffekopper/glass i plast (jeg elsker alt fra Rice til campinglivet..)+ noen tallerkner, kniver, gafler, skjeer, vannkjele, liten panne, glasshåndklær
    • Dropp norsk stormkjøkken! Kjøp enkelt gassbluss, "Camping gaz" - fås overalt i syd-Europa. Vi lager kun frokost ved teltet -alle andre måltider spiser vi på restaurant. Luksus!

    ANDRE PRAKTISKE TING som løfter campinglivet!
    • Flip-flops! Praktisk å ha på seg i dusjen
    • Liten radio
    • Duk til bordet
    • Hodelykt for kveldslesing i teltet
    • Lykt til å sette på bord/henge i telttaket
    • Fin sarong/stoff som kan henges som en hippieaktig "dør" i teltåpningen
    • Div. kurver til å oppbevaring
    • Kart og reisehåndbok
    Og selvsagt: Minimalt med klær!!!!

    SvarSlett
  9. !! Utrolig. Her er ferien fiks ferdig planert. Nå er det nok mange som har fått en god sommeridè. Tusen takk! mvh Ellen

    SvarSlett
  10. Hei, jeg blir så fasinert og tror jammen jeg skal ta med med gjengen min med mann og 3 barn på telttur til middelhavet til sommeren!!
    Min store tanke er om vi finner den ultimate campingplassen, hvor vi også får en fin plass som er slik jeg vil ha den!! Bildet øverst i dette innlegget ser ut til å være noe bortimot perfekt! Kan jeg spørre hvilken campingplass dere bodde her??
    Hilsen Sofie

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, campinglivet ved Middelhavet er fantastisk! Bildet er fra camping cala llevado ved costa brava-kysten i spania. nydelig sted!!!! dog ikke egnet hvis du har veldig små barn, det er ganske bratt der... men hvis ikke, er stedet helt perfekt! det kryr av flotte campingplasser, så det er mye å velge i. planlegg godt - se min liste over. lykke til - håper dere finner det perfekte for dere. mvh gjyri helen:)))

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.