lørdag 2. februar 2013

HORSE LOVE!

Jeg har en stor, fantastisk hestebok, "HORSES" av fotograf, skribent og hesteelsker Kelly Klein. Den er full av helt fantastiske fotografier som jeg gjerne vil dele - rett og slett fordi boken tar pusten fra meg gang på gang...
("Horse Inside", 1985. Foto: Dominique Issermann)
På gården hjemme hadde vi Sverre, som bodde og jobbet hos oss i over 60 år. Han var som en bestefar for meg, som elsket dyr og barn. Og dyr og barn elsket Sverre! Ville hester og uregjerlige okser klarte han å roe og temme. Han stelte, pusset, matet, gredde og skodde hestene med stor kjærlighet og omsorg hver dag i alle årene det ble brukt hest i skogsarbeidet (gud, tenk at jeg kan huske det...). Bare å se dette bildet, fremkaller lukten av stallen, hestene - og min kjære, kjære Sverre...
Fra boken - se på dette! Vakker, sterk, følsom, majestetisk, trygg, klok, sensitiv...Ikke rart at hesten er og har vært et viktig symbol i mytologien og kunsten, i tillegg til å ha vært så sterkt tilstede i historien, i kulturen, for mennesket - i krig, i sport, i arbeid og i vennskap. De store, snille øynene, de sterke musklene og deres vanvittige evner... WOW, jeg ELSKER HESTER og slutter aldri å bli lei av se på dem. 
For et portrett! 
Indianere til hest i Montana, 1908. Foto: Edward Curtis
Sirkusartister, 1899, ukjent fotograf
På prærien... "Up We Go", 1960. Foto: Ernst Haas
"Wild, wild west, Arizona 2006 Foto: Les Stukenberg
Staselig i berberland.... Foto: Fabio Chizzola
Kjærlighet! Tyrefekter Conchita Cintron med sin arabiske hest, 1968. Foto: Henry Clarke
Hester i moten er alltid en sikker vinner for et kult fashionfoto. Her belgiske modell, Anouck Lepere. Foto: Carter Smith
Hvem er vakrest? Hesten eller modellen? Hesten, så klart. Foto: Ellen von Unwerth 1994
For ikke å snakke om kjendisene. De blir alltid hakket hottere med en hest! "Rod and horse", 1971. Foto: Terry O'Neil
Legendarisk øyeblikk! Bianca Jagger ankommer Studio 54 på en hvit hest i 1977. Foto: Rose Hartman
Ikonisk bilde!! "Arnold (Schwarzenegger) on White Horse", 1988. Foto: Annie Leibovitz
Så til "mine hester"! Som dere kanskje vet, har jeg vært guide i Roma, og elsker den byen over absolutt alle byer! Det er jo noen statuer der, kan man si, men keiser Marcus Aurelius til hest på toppen av Kapitolhøyden, er sterk kost for en hest- og historieinteressert! Keiser Marcus Aurelius er en av mine favorittkeisere (var nesten litt forelsket i både ham og keiser Hadrian når jeg guidet rundt, husker jeg). Denne skulpturen er sjelden vare! Bronse tvers igjennom, og en av de få bronsestatuer som finnes fra antikken. Ah, I love this man and his horse!
Og selvsagt Castor og Pollux - tvillingene i enden av Michelangelos F.A.N.T.A.S.T.I.S.K.E trapp, "Cordonata" som fører opp til Piazza del Campidoglio. Her et bilde fra 2008 med barna, som fikk seg en hard core-guidet tur av fru werpvintage...
Og så til slutt, hjemme i stua henger min høyt elskede hest, "Made In Heaven" av Liv Heier. 40-års gave fra snille mannen min.
Så skal det altså sies: Min store sorg er nemlig at jeg faktisk er redd disse herlige dyrene, og at jeg overhodet ikke kan ri! Hva gir'u meg? Men det er altså mulig å føle stor kjærlighet til dem likevel!



OBBBBS! Ikke glem å stemme på meg i finalen til Vixen Blog Awards!




2 kommentarer:

  1. Åj, så moro å se bildene fra Roma!!! Vi giftet oss der i Capitoleum i 2001 !! Vi kom lykkelig ut av en av de dørene vi ser på bildet.:))
    Det var en fantastisk og høytidelig vielse i fantastiske omgivelser. Bildet fra trappen bringer også herlige minner. Hele bryllupsfølget på 24 stk små og store, gikk ned disse trappene og over gatene til en herlig uterestaurant hvor vi hadde en fantastisk lunsj.
    Det var så moro å se bildene dine, så jeg måtte bare dele gleden jeg føler nå:)
    Takk for en super blog. Min stemme går selvfølgelig til deg:)
    Siri

    SvarSlett
  2. WOW, fantastisk!
    Hest er best, ingen protest.. :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.