fredag 21. juni 2013

CALIFORNIA ROADTRIP


Nå er det bare én dag igjen til ferie, og jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg trenger det eller hvor mye jeg gleder meg! Juni har vært som desember: Ellevilt hektisk! Nå gjenstår pakkingen til vår store drømmereise: Roadtrip i California! 

Her får du en sniktitt på intervjuet som kommer i KK neste uke i sakens anledning:

– Altså, drømmeferien for meg er å bo i telt og hengekøye på en deilig strand ved Middelhavet. Det har vi gjort tre uker hver eneste sommer i snart ti år, og jeg elsker det over alt på jord! Ungene også.
Men tvillingene på 13 begynte i vinter å bli overtydelige på at det hadde vært ok å gjøre noe liiitt annet enn camping snart. Sakte, men sikkert kom det fram at den store drømmen er å dra til USA. Så da blir det sånn i år. Nå gleder jeg meg skikkelig til å foreta den STORE reisen med familien, og jeg håper vi får levd ut amerikanske klisjeer i bøtter og spann.
Jeg er en sånn type som aller helst vil at hver overnatting skal være spesiell og hvert måltid skal være en opplevelse. Så nå holder jeg på å reservere bord og rom på de stedene jeg ønsker å oppleve. Det blir jo litt dyrt, dette her, så det gjelder å få mest mulig ut av turen, tenker jeg.
Like lenge som vi har campet ved Middelhavet, har vi satt av penger i et reisefond. Telting er en rimelig ferieform, så sommerferien har aldri kostet mer enn feriepengene har kunnet dekke. Samtidig har mannen min og jeg hver måned satt av 500 kroner hver i ti år – vi begynte da barna var små med tanke på reiser vi hadde lyst til å ta dem med på senere. Den sparingen kommer godt med nå!
Jeg gleder meg veldig, veldig til å cruise nedover Highway 1 fra San Francisco med West Coast-musikk på full guffe og åpne bilvinduer. Til ridning og vinsmaking i Napa Valley, besøk i Carmel, Big Sur, Santa Barbara, San Diego, Venice Beach, Los Angeles … Til å treffe venninnen min, gå på shopping og drikke drinker på Chateau Marmont. Jeg gleder meg kort og godt helt UBESKRIVELIG mye til «the american feeling» – litt sånn som man opplever det på film. Ungene skal få sitt av Universal Studios, Disneyland og Seaworld. Og får jeg det som jeg vil, blir det en natt eller to med glamcamping i Big Sur også.


Mine tips for familieferie
Kjør aldri mer enn fire timer i løpet av dag på biltur. Ikke undervurder de store avstandene i USA!
Invester tid til gode forberedelser før du drar – ikke overlat for mye til tilfeldighetene.
Finn en god balanse mellom ønskene til barna og behovene til deg og din kjære. Alle må få sitt!
Ta alltid med kortstokk på restaurant. Ungene koser seg, mens de voksne kan nyte maten og vinen.
Digitale gadgets er forbudt på våre reiser – bortsett fra i bilen. Ferie er dyrt, og alle må være til stede her og nå.
OBS! Store prisforskjeller på bilutleie. Vi fant det billigste alternativet hos National.
Tips på restaurant = det doble av tax'en på regningen.
Ikke gap over for mye hver dag. Time to relax er viktig
Travel light!


Intervju: Birgitte Hoff Lysholm Foto: Astrid Waller 

4 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg leser bloggen din hver dag - og blir så inspirert av din gode og veldig kule stil:-)
    Ønsker deg en herlig ferie.
    Jeg kommer etter med familien min om en knapp uke - og vi gleder oss også til road-trip i California.
    God sommer!!
    Andrea :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Andrea! Koselig å høre! Ha en herlig tur dere også! Klem -gh

      Slett
  2. Kos deg masse, masse. Vi var der i fjor og det er magisk;) Gleder meg til å se fra reisen på den fineste bloggen jeg vet om. Ha gode sommerdager "on the road";)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk, snille!!!! Håper du følger meg på Insta - kommer til holde mest på med det under reisen, men kommer sterkt tilbake på bloggen, så klart etter ferien:)) Nyt sommeren!

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.