søndag 20. oktober 2013

LØØØV!

Mitt siste scoop - et nyinnkjøpt bålfat har vært non stop i bruk denne helgen. Fant ut at vi trengte litt god stemning og varme mens vi jobbet med raking av løv, rensing av takrenner, skifting av bildekk (takk, Sigmund) og rydding i hagen før snøen kommer.

Jeg kjenner så godt at jeg kommer fra gårdsdrift i slike situasjoner! Er jo oppvokst med å ferdigstille gård og grunn før en ny sesong står for døra. Og det er mye jobb, for å si det forsiktig. Disse årlige ritualene handler om så mye: Tradisjon, årshjulet, bevaring, sanking, gjentakelse, overlevelse...  For meg er ikke dette et slit, bare en stor, stor glede og nærkontakt med naturens gang - rett i sjela! Det er nesten så jeg savnet sylting og safting... (ok, bare nesten, da)

Og mens jeg nostalgisk mimret over min norske gårdsbakgrunn, dyrket ungene en langt mer sukkerholdig, men akk, så deilig amerikansk tradisjon; grilling av mashmellows. Tipp topp, det også. Av og til er det enkleste jaggu det beste. Det var det ingen på slektsgården som lærte meg, gitt! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.